Als het op het uitbrengen van audio interfaces aankomt, heeft Focusrite niet de neiging om heel langzaam te zijn. Terwijl sommige bedrijven om de paar jaar of zo één of twee modellen uitbrengen, heeft Focusrite basisseries die ze steeds weer actualiseert. zo krijg je een half dozijn modellen en een paar gebundelde pakketten die allemaal tegelijk worden uitgebracht met voor elk wat wils!
De Scarlett serie is, zegt het bedrijf, de best verkochte serie audio interfaces ooit. Of dat waar is kan ik niet bevestigen 😉
Belangrijkste kenmerken van de Focusrite Scarlett 3rd Gen
- Super stabiele drivers met lage latency
- Ingang dynamisch bereik: 111dB
- Totale Distortion + Ruis: >0.0012-0.0015 (mic/line)
- Versterkingsbereik: 56dB
- Uitgang Dynamisch Bereik: 108dB
- Inclusief Focusrite Control software
- Software: Ableton Live Lite, Pro Tools First, Focusrite Creative Pack, 3-maanden Splice Sounds sub, XLN Audio Addictive Keys, Focusrite Red Suite, Softube Time And Tone Bundle, Focusrite Plug-in Collective.
De Scarlett serie is de bekendste instap in de USB audio interface / voorversterker wereld, met modellen voor iedereen de beginner tot de pro. De iTrack serie is de met Thunderboltkabel uitgeruste reeks interfaces die speciaal op maat gemaakt zijn voor mobiele iOS opnamen, met modellen als de iTrack Dock en de fantastische kubusvormige iTrack One Pre. Tevens is Clarett Focusrite’s serie interfaces voor alleen Thunderbolt.
Het lijkt er dus op dat de verschillen tussen Scarlett en Clarett gewoon te maken zouden hebben met Scarlett’s USB tegenover de snellere Clarett Thunderbolt interfacing standaard. Ik zeg ‘zou’, want Focusrite heeft nu de Clarett USB serie voor super-lage USB latency. Je vraagt je dan misschien af wat de verschillen zijn tussen Scarlett USB en Clarett USB en dat komt neer op betere microfoonpre’s en andere audiospecificaties op de Clarett reeks – waarover later meer. Tenslotte zijn er de Reds, een pro-end reeks interfaces met massa’s digitale en analoge I/O met Dante, DigiLink aansluitingen en nog betere voorversterkers.
De nieuwe 3e generatie Scarlett
Nu dat is opgehelderd, gaan we over naar de nieuwe serie. Er zijn zes interfaces in de derde generatie Scarletts, sommige directe vervangers van modellen uit de tweede generatie, andere vervangers maar met extra mogelijkheden zoals extra line-ins. De kleinste is de Solo, een van de directe tweede-generatie upgrades. Zoals te verwachten is, gaat de reeks dan omhoog met meer ins en outs, zodat je de Scarlett 2i2 (twee in, twee uit) krijgt; de 4i4 (vier in, vier uit die de oude 2i4 vervangt, met toevoeging van twee vaste lijningangen); de 8i6 (die de oude 6i6 vervangt maar twee lijningangen toevoegt); de 18i8 (18 ins, waaronder acht ADAT ins en acht analoge uit) en 18i20 (18 ins en 20 uit, inclusief ADAT I/O).
Dat zijn een heleboel nieuwe interfaces, maar in deze recensie richten we ons op drie modellen: de instap Solo, de middenklasse 8i6 en de topklasse 18i20.
De 3e generatie Scarletts heeft overal grote verbeteringen. Geweldige kwaliteit, mooie prijzen en mogelijkheden voor iedereen en elke studioklus.
Alle modellen van deze nieuwe generatie beschikken over de Focusrite Air functie die ik vorig jaar voor het laatst zag in de Clarett USB serie. Deze emuleert de beroemde AIR Studios lift in de hoge middentonen, een beroemd kenmerk van de oorspronkelijke Focusrite ISA’s die voor het eerst in die studio werden gebruikt en die wijlen topproducer George Martin in opdracht maakte voor zijn mengpaneel daar. De bovenste vier modellen hebben ook Loopback functie, waarmee je elk stereo-feed van hardware of software kunt opvangen: handig voor podcasters en liefhebbers van flexibele sampling.
Ook de technische specificaties zijn verbeterd. Het dynamisch bereik – dat is het verschil tussen het output niveau en de noise floor, dus hoe groter hoe beter – bedraagt ongeveer 110dB voor de nieuwe reeks voor lijn-, microfoon- en instrument-ingangen. Dat staat tegenover iets tussen 106-109dB voor de 2e-Generatie. Omgekeerd is de Totale Harmonische Vervorming (een maat voor vervorming en ruis, dus hoe lager hoe beter) ongeveer de helft van die van de vorige generatie, zij het vanuit een vrij laag uitgangspunt. De totale Gain Range is ook verbeterd, van 50dB naar 56dB, dus het is een veelbelovende reeks specificaties.
Ik moet ook vermelden dat er een gratis software bundel is met Live Lite en Pro Tools First, een Splice abonnement, plus een goede reeks plug-ins van Softube, XLN Audio en Focusrite!
Lees ook op onze site:
Klaar voor gebruik
Een van de andere belangrijke nieuwe kenmerken van de nieuwe Scarlett serie is de integratie van Focusrite’s nieuwe Quick Start proces. Dit is je eerste kennismaking met de interface, en een interactief proces dat ontworpen is om degenen die het nodig hebben te helpen sneller en gemakkelijker dan ooit aan de slag te gaan. De meer doorgewinterde gebruikers kunnen desgewenst het overslaan en meteen naar de softwaredownloads skippen. In principe is dit het registratieproces in sneltrein modus, dus je voert je serienummer in en je wordt door een reeks stappen geleid om je in staat te stellen de Lite versie van Ableton Live of Pro Tools First te downloaden die bij de interface hoort, met een handige instructievideo over de installatie. Je krijgt zelfs een ’tijd om te installeren’ indicatie (zo’n vijf minuten voor Ableton, 25 voor Pro Tools). Heel mooi gedaan!
Verdere tutorials leiden je door de bijgeleverde virtuele instrumenten en plug-ins en de installatie van sample-content, voor ze je uitleggen hoe je de Scarlett interface instelt. Hier wordt je gevraagd of je meer in-the-box producer bent of iemand die extern gaat opnemen, en dan krijg je alle aansluitingsinformatie, afhankelijk van het scenario dat je kiest. Het is een verfrissende afwisseling om dit soort interactieve ervaring te krijgen. Want meestal ben je aangewezen op handleidingen die je eigenlijk niet wilt lezen!
Meer controle
Je moet de nieuwste versie van Focusrite’s Control software downloaden om de hele Scarlett serie te kunnen gebruiken. Hiermee kun je de belangrijkste globale parameters instellen – clocking en lijn/instrument inputs – en ook mix- en routingopties. Ga gewoon naar het downloads gedeelte van de Focusrite website, en selecteer je toestel als je het niet via de Quick Start procedure kreeg (of dat gemist hebt).
Binnen deze software krijg je Input Settings en Output Routing tabs. De belangrijkste I/O routings, plus je interne DAW routings worden in het laatste tabblad ingesteld, met uitgangen – line, hoofdtelefoon Loopback en S/PDIF – die van boven naar beneden lopen en ingangen van links naar rechts, plus je software en DAW verbindingsmogelijkheden die onderaan worden getoond.
Over het geheel genomen is de Control software heel gemakkelijk te gebruiken en in te stellen.
In het algemeen is de software ingesteld zoals je zou verwachten, waarbij je belangrijkste uitgangen van je DAW naar de uitgangen 1 en 2 van de Scarlett gaan, maar je kunt alle routing gemakkelijk veranderen door een Custom Mix te maken en dan de uitklapmenu’s op elk uitgangsblok te gebruiken om de instellingen te veranderen. Veranderingen aan input routings zijn al even gemakkelijk, want uiterst rechts op het bedieningspaneel krijg je een overzicht van alle beschikbare inputs en je kunt bijvoorbeeld de inputs gemakkelijk als stereoparen configureren.
Binnen de Control software kun je in het Input Settings tabblad ook de Air optie toevoegen en ook schakelen tussen input lijn- en instrumentniveaus en de Pad optie (om clippen bij te harde signalen te voorkomen). Over het geheel genomen is de Control software heel gemakkelijk te gebruiken en in te stellen – het instellen van Custom Mixes is echt een koud kunstje – en een essentieel onderdeel van de Scarlett ervaring.
Bekijk ook op onze site:
De hardware
Scarlett Solo
Ik begin met de Solo. Dit is een klein toestel: licht, compact, goed gebouwd, klein genoeg om in je zak te steken en met USB-voeding, dus een goede optie voor mobiele opnamen. Hij heeft een microfooningang aan de voorkant, met een voorversterker die de hele derde generatie Scarletts gemeen hebben en waarvan Focusrite bevestigt dat het de best presterende Scarlett voorversterkers zijn. Er is ook een hoge impedantie instrument-ingang (voor gitaar of bas) die met een druk op de schakelaar rechts ook lijnniveau signalen van drummachines, synths, enz. kan opvangen. Het toestel heeft handige ‘gain streepjes’ rond de versterkingsknoppen aan de voorkant, die groen oplichten als de niveaus goed zijn, oranje voor net oké of rood als ze clippen.
Tenslotte is er op het voorpaneel een Direct Monitor knop zodat je zonder vertraging kunt horen wat je speelt en opneemt. De indeling van deze knoppen op het frontpaneel lijkt sterk op die van de laatste generatie Solo – zoals alle knoppen van de derde generatie – dus als je daarmee vertrouwd bent zul je je hier op je gemak voelen. Een laatste Solo upgrade omvat twee gebalanceerde TRS luidspreker uitgangen achteraan – voorheen waren dit RCA aansluitingen.
Scarlett 816
De volgende is de 8i6. Hij heeft twee combi instrument- en microfooningangen aan de voorkant met twee microfoonvoorversterkers. Er zijn een paar hoofdtelefoonuitgangen plus niveauregeling, weer met gain strepen. Achterin zijn er S/PDIF I/O’s, MIDI Input en Output, plus nog eens vier ingangen voor instrumenten op lijnniveau (synths, drummachines etc.), dus met behoorlijke MIDI- en lijningangsspecificaties erkent Focusrite hiermee zeker de groeiende hardware-synth scene.
Het toestel is licht in vergelijking met sommige vergelijkbaar geprijsde Audients en Steinberg interfaces, maar voelt stevig en ‘op zijn plaats’ op je bureaublad dankzij een volledig metalen behuizing en rubberen voetjes.
Scarlett 18i20
De Scarlett 18i20 tenslotte heeft 18 ingangen via twee schakelbare combi mic/instrument/line XLR ingangen en nog eens zes via line ingangen en S/PDIF I/O’s. Er zijn nog acht ADAT optische in- en uitgangen (voor de aansluiting van externe ADAT I/O uitbreiders) plus 10 fysieke gebalanceerde monitor uitgangen en twee koptelefoons. Het grote verschil hier tussen de 18i20 en de rest van de reeks is het beter uitegeruste voorpaneel, dat compacter is qua hoogte, maar waar één stel LED’s alle niveau-ingangen aangeven. En er zijn indicatoren voor Air per kanaal en Instrument voor ingangen 1 en 2. Het heeft ook optionele rack oren voor rack-montage.
Scarlett geluid
Bij het luisteren naar de mid-range 8i6 en de top-end 18i20, die dezelfde voorversterkers gebruiken als de Solo, is het eerste wat opvalt de ruis, of het gebrek eraan. Ongeacht of je zangopnames maakt of een instrument inplugged, de opnames zijn ruisvrij en klinken zeer clean! Dit is met gebruik van een mic zonder ruis natuurlijk.
De verkeerslicht groene, oranje en rode gain indicator komen precies overeen met Logic’s eigen niveau- en waarschuwingsmeters in dit geval, en ze zijn een uitstekende secundaire indicator.
Speel je veel muziek af via bijvoorbeeld Spotify, dan zit je met de Scarlett ook helemaal goed.
Al met al klinken de voorversterkers gewoon heel goed, tenzij je de gain diep in het rood draait blijven de opnames zuiver en ruisvrij.
Air functie
Focusrite suggereert dat het een opstapelend effect is dat naar hogere frequenties toeneemt Het begint bij 100Hz en en bouwt zich op tot 20kHz. Bij zang – en tot op zekere hoogte bij de hogere bereiken van de akoestische piano bijvoorbeeld – is er duidelijk een frequentie lift. Het is niet dramatisch, maar zeker aanwezig. Leuk om mee te experimenteren.
Bekijk een demonstratievideo:
Muziek luisteren en latency
Als afspeelinterface is de Scarlett ook top. Versterkers die vele malen meer kosten zullen niet persé een betere geluidskwaliteit opleveren. Dus speel je veel muziek af via bijvoorbeeld Spotify, dan zit je met de Scarlett helemaal goed!
Dan de round-trip latency – de tijd die een signaal nodig heeft om door je interface te gaan, door je computer verwerkt te worden, en via de interface weer bij je terug te komen. Dit getal is afhankelijk van vele factoren, waaronder de rekenkracht van je computer, welke software er draait, plus je buffergrootte en je sample rate.
Grofweg zijn dit de cijfers, met een 48kHz sample rate en een buffergrootte van 32 samples:
De Thunderbolt Clarett geeft een round-trip vertraging van 3ms, de USB Clarett 6ms en de Scarlett was 6.8ms.
Dit zijn zeer nette snelheden. Maar nogmaals, erg afhankelijk van je hard- en software! En 32 samples is niet altijd werkbaar als je veel plugins gebruikt.
Conclusie
Deze derde generatie Scarlett interfaces lijkt misschien geen radicale stap vooruit ten opzichte van de vorige serie, maar Focusrite heeft een aantal nodige upgrades aan de nieuwe reeks toegevoegd! Van het opkrikken van de technische specs, tot het toevoegen van ingangen en het verbeteren van de algehele gebruikerservaring – vooral voor nieuwkomers.
Met dit instapniveau behoudt de Solo de gemakkelijke draagbaarheid en de compacte en mobiele vorm van zijn voorganger en zal zeer geschikt zijn voor singer-songwriters die onderweg opnemen en een afspeelmogelijkheid van goede kwaliteit willen. De 8i6 is ook geschikt voor nieuwkomers en voor hen die zich op de wat meer hardware terrein begeven, misschien degenen met een kleinere synth opstelling of een kleine tot middelgrote hybride hardware/software studio.
Het is ook een prima optie voor kleinschalige instrumentopnamen. De high-end 18i20 is duidelijk een topper! Bomvol inputs/outputs in een compact toestel en heeft alle aansluitmogelijkheden die instrument-zware studio nodig heeft.
Bekijk de verschillende Scarlett audio interfaces en prijzen bij Thomann.de!
Omdat de kwaliteit van de Scarlett serie nu duidelijk een stapje hoger is – wat betreft de voorversterkers, het dynamisch bereik en de lagere latency – lijkt hij nu dichter bij de duurdere Clarett serie te liggen met vergelijkbare specificaties maar met USB. De 18i20, bijvoorbeeld, lijkt nu meer erg op de Clarett 8Pre, maar kost een stuk minder.
De Clarett serie heeft echter nog steeds betere latency cijfers en andere audiospecificaties, en betere externe ADAT aansluitmogelijkheden om hun hogere prijskaartje te rechtvaardigen.
Terug naar de Scarlett: de volgende generatie, dus, en hij slaagt zeker waar hij moet slagen. Betere kwaliteit, verbeterde specs en niet veel verschuiving in prijs. Het is moeilijk voor te stellen dat Focusrite dat label van ‘best verkopende interface’ snel zal verliezen.