Een gitaar buizenversterker effects loop is een ingangs- en uitgangsgedeelte tussen de voorversterker (preamp) en de eindversterker (power amp) in je versterker. Het zit gewoonlijk op je versterker als een send en return input. Wat dit betekent is dat je de voorversterker – waar je versterker zijn toon vandaan haalt – apart in de signaalketen kunt gebruiken met je pedalen. Dit heet preamp distortion. Het power amp gedeelte versterkt daarna het geluid
Dit is vooral van belang voor gitaristen die hun versterker gebruiken voor distortion en boosts maar toch “schone” delay en galm geluiden uit hun pedalen willen.
Je gitaarsignaal rechtstreeks in de versterker
Vaak hoor je de term ‘de perfecte pedaal-platform versterker’. Wat dit betekent is dat de versterker veel clean headroom heeft, zodat de pedalen je gitaarklank kunnen bepalen. De versterker zelf zal pas bij veel hogere volumes het geluid comprimeren of verzadigen, en dus de toon veranderen.
Normaal gesproken laat je met een ‘pedaal-platform’ versterker als een Fender Hot Rod Deluxe al je gitaarpedalen in een bepaalde volgorde vooraan in de versterker gaan. Je zult pedalen gebruiken voor de distortion en door de manier waarop je je pedal board hebt opgesteld, heb je waarschijnlijk Modulation > Delay > Reverb wat later in de signaalketen.
Sommige versterkers hebben zelfs geen effects loop en dat komt meestal omdat het pedaal-platform versterkers zijn. Deze versterkers zijn meestal eenkanaals en zullen geen distortion aan boord hebben.
Waarom zou ik een effects loop gebruiken?
Je hebt niet per definite een effects loop in je versterker nodig. Veel gitaristen nemen de moeite niet eens om ze te gebruiken, vooral als je alleen distortion, fuzz of boost pedalen gebruikt. Maar als je veel “clean” wilt krijgen bij het gebruik van effecten als modulatie, delay en reverb, dan is de effects loop misschien iets wat je zult waarderen.
Tot het eind van de jaren ’70 hadden versterkers geen effects loop, omdat je in wezen meer versterking kreeg door de versterker zo luid mogelijk te zetten. Maar sinds de uitvinding van het gain kanaal in de jaren ’80 als extra functie en het gebruik ervan om een overdrive toon te krijgen, plaatsen gitaristen vaak modulatie-effecten nadat de versterker overstuurd is om een helderder geluid te krijgen.
Als je het effect vóór de voorversterker plaatst, kleur je de toon, terwijl als je het effect na de voorversterker plaatst, je al de volheid van je toon krijgt en de pedalen daar gebruik van maken in plaats van te bepalen wat er gebeurt. Als je in rekken gemonteerde effecten gebruikt, kan dit ook helpen om eventueel signaalverlies te beperken.
“Muddy”
Het wordt het best gebruikt als je het gain kanaal gebruikt of je versterker in distortion modus zet en je de versterkerklank wilt behouden voordat de modulatie er vat op krijgt. Als je modulatie, delay of reverb rechtstreeks in de voorkant van je versterker laat lopen, beïnvloedt dit de voorversterker (of toon van de versterker) en sommige gitaristen voelen dat het daardoor soms modderig gaan klinken.
Hier komt een effects loop om de hoek kijken, want die betekent dat je nog steeds je drive en boost en compressie pedalen vooraan kunt gebruiken zoals je normaal zou doen, maar je kunt je Modulation > Delay > Reverb in de effects loop stoppen, die ze na de voorversterker plaatst.
Eigenlijk geeft een effects loop je dus de mogelijkheid om je versterkervervorming op de juiste plaats in je signaalketen te gebruiken.
Het is de moeite waard op te merken dat, hoewel dit allemaal suggesties zijn, er absoluut geen goede of foute manier is om je pedalenbord in te richten en dat de beste gitaarpedaal volgorde voor je pedalenbord slechts een richtlijn is.
Wat is een goede gitaarpedaal volgorde voor een pedalboard?
Gitaar > Tuner > Boost > Overdrive >Distortion > Fuzz > Modulatie (zoals Chorus/Flanger/Phaser enz.) > Delay > Reverb > Versterker
Als je hetzelfde deed met een effects loop omdat je de preamp alleen voor distortion wilt gebruiken, zou het er als volgt uitzien:
Voorkant van de versterker
Gitaar > Tuner > Boost > Overdrive > Distortion > Fuzz
Volgorde van gitaarpedalen voor je effectlus
Effects loop send > Modulatie > Delay > Reverb > Effects loop return
Ik stel voor wat te experimenteren, vooral met de volgorde van je modulatiepedalen in de effects loop, want er zijn geen harde regels.
Moet ik overdrive of distortion in de effects loop gebruiken?
Ik raad af boost, overdrive of distortion pedalen in de effects loop te gebruiken, want die versterken het signaal en de al aanwezige versterking. Dat kan een ongewenst effect veroorzaken.
Moet ik eerst Delay of Reverb in de effects loop zetten?
In het algemeen komt Delay eerst en dan Reverb. Op die manier worden de delay herhalingen ook in die mooie galm gehuld, maar zijn ze toch duidelijk genoeg om gehoord te worden. Andersom zal betekenen dat de delay je nagalmend geluid herhaalt. Dit kan een mooi effect geven, maar is meestal waarschijnlijk niet waar je naar op zoek was.
Dus, om de vraag te beantwoorden, moet ik een effects loop gebruiken?
Je zou een effects loop moeten gebruiken als:
Je distortion op je versterker gebruikt en als je je delays en reverbs helderder dan ooit wilt laten klinken terwijl je een vervormde versterker gebruikt.
Je moet geen effects loop gebruiken als:
Je een pedaal-platform versterker hebtt en niet van plan bent veel distortion of boost te gebruiken.
Hopelijk heeft deze kleine gids je een inzicht gegeven in hoe de effectenlus werkt. Experimenteer ermee en boetseer de klank die je wilt – je hoeft je niet meer achter de bank te verstoppen!