Tijd voor wat EQ tips!
Voordat we boze mails krijgen: Dit zijn slechts algemene tips, en zoals altijd “There is no right or wrong in mixing!”. Als iets goed klinkt, dan klinkt het goed. Ook al gaat het helemaal tegen de onderstaande regels in!
Het is echter natuurlijk wel zo dat je je als beginner beter kunt vasthouden aan een aantal vuistregels tijdens het mixing proces. En als je wat zekerder van je zaak bent dan is het wellicht tijd om wat meer te experimenteren!
9 EQ tips voor in je geluidsstudio:
Vermijd de solofunctie
EQ kan helpen om de sporen in je mix bij elkaar te laten passen. Maar om dat te kunnen doen, moet je kunnen horen hoe de verschillende sporen in je mix op elkaar inwerken.
De soloknop zit dit in de weg.
Telkens als je een spoor solo’d, verwijder je het uit de context van je mix. Dit maakt het onmogelijk te bepalen hoe die track zich tot andere verhoudt. Als gevolg wordt het veel moeilijker om beslissingen te nemen die sporen helpen bij elkaar te passen.
Om deze reden kan de solo toets ongunstig resultaat geven. Hoewel je misschien denkt dat het je helpt je aandacht te richten, sluit het je in feite af van de informatie die je nodig hebt om goede EQ beslissingen te nemen. Vermijd het, of gebruik het met mate en je mixen zullen met sprongen vooruit gaan.
Cut voor je boost
Dit geldt voor EQ’en in het algemeen.
Als je bijvoorbeeld de zang warmer wilt laten klinken, verlaag dan de hoge tonen (misschien 6-10kHz) in plaats van de lage tonen te versterken.
Je moet altijd verlagen om iets beter te laten klinken, en versterken om iets anders te laten klinken.
Dus knip vreemde ruimteresonanties weg, en knip daarna alle elementen van de stem die je niet bevallen. Versterk dan later om je stem een iets ander karakter te geven als je dat wilt!
Lees ook op onze site:
Het is altijd een goede gewoonte om je cuts vóór de compressie toe te passen en je boosts erna.
EQ voor of na compressie?
Over het algemeen gebruik je subtractieve EQ (EQ cuts) vóór de compressie om problematische frequenties weg te werken die de compressor harder zouden laten werken dan nodig was en niet zo aangenaam zouden klinken. Daarna kun je een compressor toevoegen, en als je de klank van je track wilt versterken kun je additieve EQ (EQ boosts) gebruiken.
Boost of cut niet meer dan 5dB
Als je de neiging hebt om hardhandig met vocale EQ om te gaan, is dit een prima manier om jezelf in toom te houden.
Dit is slechts een richtlijn maar probeer niet meer te versterken of verlagen met meer dan 5dB. Tenzij het type liedje hier om vraagt natuurlijk.
Haal (meestal) alles onder 50Hz weg
De meeste stemmen zijn gecentreerd tussen 120-250Hz (afhankelijk of je een man of een vrouw bent). En de meeste instrumenten zitten boven de 50Hz. Pas bij bas instrumenten en bepaalde keyboard geluiden kom je hier onder. Bij de meeste muzieksoorten zul je echter weinig bruikbare informatie vinden onder dit getal. Dus je kunt het veilig weghalen.
House en rap maken vaak wel gebruik van lagere tonen. Dus ga daar voorzichtiger te werk.
EQ in mono
Een handige truc om te weten of je iets moet EQen of niet, is om al je sporen in mono te beluisteren. Alles ligt dan precies in het midden boven elkaar. Niets wordt naar links of rechts gepanned.
Zo kun je horen of sommige sporen andere sporen bedekken waardoor frequentiemaskering optreedt die het moeilijk maakt alle sporen duidelijk te horen. Het is niet de bedoeling dat elk spoor dezelfde frequenties bezet.
Begin bijvoorbeeld met één instrument, zoals de drums, en zorg er dan voor dat ze allemaal goed samenwerken EQ-technisch, voeg dan de bas toe en zorg ervoor dat de drums en bas duidelijk in mono te horen zijn. Breng dan bijvoorbeeld de zang erbij, en terwijl je de zang aan het EQen bent moet je ook naar de drums en bas luisteren om zeker te zijn dat je vocale EQ bewegingen niet de drum en bas EQ beïnvloeden of omgekeerd. Zolang je elk instrument duidelijk kunt horen in mono dan ben je in orde.
Lees ook op onze site:
Voeg je een ander spoor toe en je kunt alles duidelijk in mono horen, dan is het waarschijnlijk niet nodig te EQen. Misschien is een highpass-filter alles wat je nodig hebt en je bent klaar!
Als je je hele mix en al zijn sporen in mono hebt doorgenomen, kun je de mix weer in stereo tevoorschijn halen en je zult verbaasd zijn hoe alles klinkt!
Een brede, zachte versterking tussen 2-6kHz kan de helderheid verbeteren
Als je zangopname gedempt of een beetje te warm klinkt, probeer dan een brede boost van 2-3dB toe te passen tussen 2kHz en 6kHz.
Zorg er wel voor dat je dit na de compressor doet, niet ervoor!
Aan de andere kant, als de zang hard of broos klinkt, probeer dan deze frequenties te verlagen.
Verwijder de mud
Modderigheid (mud) is een van de grootste problemen in de meeste mixen. Vooral wanneer we de typische bandopstelling hebben van meerdere gitaren en een zanger.
De meeste van deze instrumenten zijn gecentreerd rond 250-350Hz, dus krijgen we al gauw een opeenhoping van frequenties in dit gebied.
Probeer een verlaging van 3-5dB rond 300Hz (beweeg een beetje rond tot je een sweet spot vindt).
Bij vocalen werkt dit alleen als die al vol klinken. Als de zang dun klinkt, zal rond 300Hz snijden het alleen maar slechter doen klinken!
Als je een modderige mix hebt maar de zang zich niet kan veroorloven rond 300Hz iets te verliezen, snijd dan de andere instrumenten rond deze frequentie.
Air toevoegen
De enige plaats waar een vocaal bijna altijd te versterken is is in de superhoge frequenties.
Als je ooit de term “air toevoegen” aan de zang gehoord hebt, is dit wat ze bedoelen.
Dit doe je meestal met een “shelf” boost zoals op de foto hierboven. Je boost dan ergens rond 8khz-10Khz en hoger.
Er zijn maar een paar dbs boost nodig om het air effect te krijgen dat je zoekt. misschien 2-3 dbs om te beginnen.